Logopeda radzi
Czy pediatra jest w stanie wykryć autyzm?
Pediatra podczas badania powinien zwrócić uwagę na nietypowe zachowanie dziecka, niechęć do komunikacji językowej, wzrokowej, dotykowej. Zdarza się, że takie objawy bywają bagatelizowane i tłumaczone nieśmiałością, złym nastrojem dziecka. Gdy już dziecko roczne nie mówi, nie komunikuje się, nie reaguje na polecenia powinien je zdiagnozować logopeda. Autyzm wykryty wcześnie, intensywna terapia logopedyczna, systematyczna praca z logopedą i w domu może przynieść naprawdę spektakularne rezultaty.
Czy możliwe jest, że u dziecka występuje zarówno seplenienie, reranie, jak i kapacyzm? Co jest powodem, że występują te wszystkie wady wymowy?
Najlepiej podłożem wszystkich tych wad wymowy jest obniżona sprawność artykulacyjna, ograniczona nieruchomość języka, która uniemożliwia jego pionizację przy głoskach sz, ż, cz, dż (seplenienie), głosce r (reranie) i cofanie do tyłu przy głoskach k i g (kapacyzm). Zalecana jest wobec dziecka wnikliwa diagnoza logopedyczna i zastosowanie terapii wad wymowy w odpowiedniej kolejności. Im szybciej dziecko zostanie objęte opieką logopedy, tym większa szansa na wypracowanie poprawnej wymowy.
Czy u logopedy powinna przebywać z dzieckiem mama?
Wszystko zależy od wieku i zaburzenia, z jakim u logopedy pojawia się dziecko. Jeśli jest bardzo malutkie lub niesamodzielne, z poważnymi problemami zdrowotnymi wskazane jest, by w gabinecie logopedycznym asystował mu rodzic. Dzieci starsze, samodzielne ćwiczą tylko z logopedą.
Ważne jest jednak to, by po każdych zajęciach rodzic znalazł czas, by omówił z logopedą postępy terapii logopedycznej, odebrał zalecenia – ćwiczenia do wykonania w domu.
Czy skuteczniejsze są zajęcia logopedyczne w domu czy w gabinecie logopedycznym?
Gabinet logopedyczny sprzyja koncentracji i wydajnej pracy. Przyjaźnie urządzony, wyposażony we wszystkie pomoce niezbędne przy terapii wad wymowy i zaburzeń komunikacyjnych zapewnia wygodę i spokój, daje poczucie bezpieczeństwa, komfortu i spokoju.
W domu, gdzie krzątają się bliscy, pełno jest wokół zabawek i atrakcji, często trudno o skupienie i mobilizację, która jest niezmiernie ważna w terapii logopedycznej.
W niektórych przypadkach jednak terapia logopedyczna w domu jest konieczna (dzieci niepełnosprawne, mające problemy z poruszaniem się, źle znoszące podróż, etc.).
W tych wyjątkowych okolicznościach, trzeba diagnozę i terapię logopedyczną ustalić indywidualnie z logopedą.